Op vakantie in eigen land!

Zaterdag (16-1) dacht ik weer te zijn opgeknapt en zijn we met een groep naar de Monkey Senctuary geweest. Dit viel toch iets zwaarder dan ik dacht dus zaterdag lag ik er alweer vroeg in. Wel was het erg leuk in de Monkey Senctuary, het is een dorp met wilde apen die je kunt voeren en die dan op je klimmen. Helaas waren de apen een beetje schuw en pakten ze alleen de bananen uit onze handen.
Maandag kregen we een rondleiding in het health centre, omdat ik sinds zondag al last had bij het plassen had ik m’n urine na laten kijken en natuurlijk had ik ook nog een blaasontsteking. Dus gelijk maar met een antibiotica kuur begonnen. ’s Avonds maar weer vroeg naar bed en gelukkig voelde ik me de volgende dag een stuk beter. De rest van de week ben ik weer gewoon aan het werk geweest en vrijdagochtend heb ik voor het eerst meegelopen met de Wound Care. Tijdens de Wound Care kom je bij de mensen thuis voor de wondzorg. Dit is ontzettend leuk om te doen, je loopt het hele dorp door (het dorp is een stuk groter dan ik had gedacht) en ziet dan ook meteen hoe de mensen leven.
Zaterdag zijn we met een groepje naar Accra (de hoofdstad) geweest, 1 van de meiden vloog die dag naar huis en een ander meisje ging een paar dagen reizen omdat zij volgende week weer naar huis vliegt. Ze had aan mij gevraagd of ik met haar mee wilde gaan.
Sharon, Floor, Paulina, Blake en ik zijn zaterdag eerst heerlijk pizza gaan eten en daarna gezellig wezen stappen in Accra. Het hotel waar we verbleven (Somewhere nice) is een hostel waar veel backpackers verblijven. We hebben daar eerst een drankje gedaan en een vriend van de eigenaar en een jongen uit Hong Kong die we die avond hadden ontmoet zijn gezellig met ons mee gegaan. We hebben een erg leuke avond gehad. Ook ben ik er achter gekomen dat er ontzettend veel Libanezen en Israëliërs wonen in Ghana.
Op zondag ochtend rond 11uur zijn Floor en ik samen naar Cape Coast vertrokken, daar zijn we naar Cape Coast Castle geweest. Een stukje geschiedenis van Ghana over de slavenhandel. Het kasteel is gebouwd door de Portugezen. ’s Avond hebben we overnacht in Oasis Beach Resort in een dormroom. Een kamer met 4 stapelbedden. Dan lig je dus in een kamer met nog 6 andere mensen die je helemaal niet kent haha. Het is even wennen maar zo erg is het helemaal niet. Het leuke eraan was wel dat de douche buiten was en geen dak had. De volgende ochtend stond ik dus te douchen en als ik naar boven keek zag ik een prachtig blauwe hemel en een palmboom en op de achtergrond hoorde ik de golven van de zee. De dag zijn we vertrokken naar Kakum NP. Dit is een park met hangbruggen op 40meter hoogte door de jungle heen. En in de middag hebben we heerlijk aan het strand gelegen in Elmina.
Op dinsdagochtend hadden we gepland staan om naar een ander kasteel te gaan, Elmina Castle. We hadden het personeel van het hotel gevraagd hoe we bij het kasteel konden komen, we moesten over het strand lopen en dan na het laatste resort links af en daar waren dan share taxi’s. Dit zijn taxi’s die maar 1cedi (25eurocent) kosten per persoon. Wij met goede moet over dat strand lopen en lopen en lopen tot we ineens ineens een niet zo aangename geur roken en steeds meer drollen op het strand tegenkwamen. Op dat moment beseften we dat we de afslag hadden gemist en in een woonwijk waren van de plaatselijke bevolking: een soort sloppenwijk. We liepen nog steeds over et strand en aan de rand van de wijk waren allemaal stallen voor dieren geplaatst. Op het strand en aan de waterrand waren kinderen aan het spelen en aan het baden en mannen waren mosselen aan het zoeken. Nadat er steeds meer drollen op het strand lagen (waar de kinderen dus tussen speelde) besefte wij dat dit niet van dieren was maar van de mensen. Ongeveer aan het eind van deze aangename strand wandeling moesten wij even wachten omdat een vrouw op het strand zat te poepen, het leek ons een beetje asociaal om daar langs te paraderen. Het was misschien niet zo een prettige wandeling maar wel een blik op de realiteit, er zijn dus mensen de op deze manier moeten leven. Ik vond het niet doorspoelen van het toilet al niet fijn, deze mensen hebben niet eens een toilet..
Het kasteel waar we die ochtend heen zijn geweest was ook een slavenkasteel, gebouwd door de Portugezen en gestolen door de Nederlanders. Je schaamt je toch een beetje als je daar rond loopt als Nederlander en weet wat voor ellende je voorouders deze mensen hebben aangedaan.
In de middag hebben we heerlijk op het strand gelegen en een cocktailtje gedronken. Ook woensdagochtend hebben we nog even liggen relaxen voor we aan onze terugreis naar Accra begonnen. Om 12uur zijn weer via het strand gelopen, dit keer hadden we wel de goede afslag en een share taxi naar het kasteel om daar de bus terug te pakken naar Cape Coast. Omdat wij niet wisten waar de bussen stopte vroegen wij een man de weg, deze vriendelijke man bleek de chauffeur te zijn van een rijke Amerikaan en bood ons een lift aan naar Cape Coast. Gratis vervoer in een luxe auto, niet mis toch! Ik vermoed dat de chauffeur niet heel bekend was in dit deel van Ghana en heeft ons perongeluk naar een dorpje verder dan Cape Coast gebracht. Omdat dit een klein dorp is duurt het langer voor de bus zich vult en de bus (tro tro) rijdt pas wanneer hij vol is. Wij hebben dus 2.5uur moeten wachten voor de bus vertrok. ’s Avond is Floor haar vriend van het vliegveld op gaan halen en ik ben lekker vroeg m’n bed ingedoken om donderdagochtend in mijn eentje op pad te gaan. Eerst naar een Mall (winkelcentrum) en daarna terug naar Kpando. Best spannend zo alleen op pad in een onbekende stad, maar gelukkig is alles goed gekomen en ben ik heelhuids aangekomen in Kpando!

Reacties

Reacties

Manon

Hoi liefje ,je schrijft weer beeldend en wat heerlijk om te lezen. Doe je AUB wel voorzichtig en volgende keer geen afslag missen graag. Kijk nu alweer uit naar je volgende verslag. Dikke kus

Richard

Tsjee wat een verhaal zeg, kijk je wel uit,
verkeerde afslag met vreemde mannen mee,
en enge drollen. (Haha)
Nou ben benieuwd naar je volgende verslag!
Kus
Papa

Gabrielle

Wat een ervaringen allemaal! Heel leuk! Veel plezier en geniet ervan! Xx

tante Yvon

Lieve Iris, ik ben jaloers op je. wat een leuke en spannende avonturen maak je weer mee. Volgens mij ben je schrijver in de dop. wees wel voorzichtig en niet teveel alleen op pad.
DIKKE KUS en tot gauw.

Jennifer Hal

Lekker hoor Iris, volgende keer maar wat vlaggetjes meenemen om in de drollen te steken, weten ze dat je er geweest bent ha-ha.

Leuk hoor!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel4Change