Meekijken op de OK

Woensdagochtend om 8.30 werd Merel gebeld met de mededeling dat er om 9.30uur een operatie zou zijn in het Sint Patrick Hospital. Merel heeft mij gebeld en om 9.15uur zijn we naar het ziekenhuis gegaan. Aan de telefoon hadden ze gezegd dat het om een hernia zou gaan, hernia betekent breuk en de meeste hernia’s hier zijn liesbreuken. Tijdens de operatie kwamen we erachter dat het om myomen, vleesbomen, ging.

Er waren 2 operatieassistenten, 1 chirurg en 1 verpleegkundig anesthesist aanwezig. Hij is verpleegkundige met als specialisatie anesthesie wat ik eruit begreep. 1 Van de operatieassistenten assisteerde de arts en de andere legde spullen klaar of pakte extra spullen als dat nodig was en hielp de arts en de assistent met het aantrekken van hun steriele kleding.

In Ghana noemen ze de operatiekamer Theater. Het is een kamer die airco gekoeld is. Om in het theater te komen moet je eerst door een artsenkamer waar een arts zijn spreekuur houdt, daarna kom in je in het omkleedhok. Dit is een kleine ruimte waar je je handen kunt wassen, een bad en een rek met plastic laarzen en slippers die je moet dragen in het theater. Hier bovenop staan schorten, mondkapjes en haarnetjes.

Om 9.30 werd de patiënt (28 jaar) opgehaald, zij kwam lopend met alleen een laken om haar heen via de artsenkamer waar spreekuur was het theater binnen. Daar moest zij eerst nog 20minuten op een stoel wachten omdat de chirurg nog niet in huis was. Na 20 minuten mocht zij op de operatietafel gaan liggen. In dit ziekenhuis worden alle operaties die worden gedaan, gedaan via een ruggenprik. De vrouw kreeg dus eerst een ruggenprik, zij had al een infuus en de bloeddruk werd opgemeten. Er werden wat testjes gedaan of de ruggenprik goed werkte en daarna begon de chirurg. De eerste 10minuten lag de vrouw compleet naakt op de operatietafel en iedereen stond er omheen te kijken. Lijkt me erg ongemakkelijk voor de vrouw.

Als eerst begon de chirurg met het desinfecteren van de buik en de bovenbenen. Hierna werd de patiënt afgedekt met doeken en werd er een stellage neergezet boven haar borst zodat ze zelf de operatie niet zou zien. De arts begon met het opensnijden van de buik en haalde de baarmoeder met myomen uit de buik. De baarmoeder bond hij af met een katheter om het bloeden tegen te gaan en daarna begon de arts met het verwijderen van de myomen. Ik denk dat de grootste myoom ongeveer 10 bij 8 cm was. Tijdens het opereren spatte er wat bloed door de lucht en omdat ze geen bril dragen kreeg de arts dit in zijn gezicht. De assistent moest dit dan schoonmaken omdat de arts natuurlijk steriel moet blijven. Na het verwijderen van de myomen begon de arts met het hechten van de baarmoeder, na het loshalen van de katheter begon de vrouw te bloeden. Gelukkig viel dit mee en konden ze dit snel verhelpen. De operatie heeft in totaal ongeveer 2uur geduurd. Toen alles klaar was hebben we de vrouw overgetild op een brancard en is zij weer terug gebracht naar de femaleward.

Manon

Wat een andere wereld zeg en wat ongemakkelijk dat ze daar zo naakt moest liggen. Wel weer een hele ervaring meissie, ik ben trots op je.

Agnes

Nou begrijp je dus waarom het theater heet,wat een drama om zo naakt te moeten liggen,je bent wel weer een ervaring rijkerxx

Ellen Kant

Onbegrijpelijk dat het zo gaat, wat een rare wereld, zal wel impact hebben om dat mee te maken.
Wat een verhaal, ik zie het helemaal voor me.
Wel een hele ervaring om te zien. xx

Anja en Danielle

Jeetje Iris wat spannend allemaal.
En wat een super ervaring.
We kijken uit naar je volgende verhaal doeiiiiiiiii

Travel4Change